سایت حوزه عکاسی

  • ۱
  • ۰

رله نوعی کلید الکتریکی با سرعت بالا است که توسط یک مدار الکتریکی مجزا تحریک شده و کنتاکت های آن باز و بسته می شود. بوبین این کلید الکتریکی به روش های مختلفی مانند مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترواستاتیکی و … تحریک می شود. زمانیکه خواسته باشیم با یک سیگنال ضعیف مداری را کنترل کنیم مانند روشن نمودن یک موتور الکتریکی و یا اینکه با همین سیگنال ضعیف چندین المان مختلف را در تابلو برق مدیریت نماییم از این محصول استفاده می کنیم. در این بخش به معرفی انواع رله در کمپرسور باد می پردازیم.

نقش انواع رله در کمپرسور باد

رله (راه انداز موتور) یکی از مهم ترین قطعاتی می باشد که بر روی موتور کمپرسور نصب می شود تا موتور کمپرسور باد بتواند شروع به کار کردن نماید. در واقع رله در موتور کمپرسور باد نقش مهمی دارد. در صورت عدم وجود رله بر روی موتور کمپرسور برای هر بار روشن شدن کمپرسور نیاز به یک عامل خارجی می باشد تا به وسیله آن بتوان موتور را روشن نمود. اما وقتی قطعه ای به نام رله بروی موتور نصب می شود این فرایند به صورت اتومات انجام می شود، و نیازی به عامل خارجی برای استارت زدن موتور وجود ندارد.

در بعضی از مواقع رله نیاز به یک یار کمکی دارد تا بتواند موتور را روشن کند که این نقش بر عهده خازن می باشد. زمانیکه موتور کمپرسور باد در اصطلاح زیر بار است (فشار زیادی بر روی موتور وجود دارد) برای استارت زدن نیاز دارد تا علاوه بر راه انداز (رله) خازن هم به کمکش بیاید و در واقع یک شوک بدهد تا موتور بتواند از زیر بار خارج شود و به کار خود ادامه دهد.

مشکلات احتمالی در رله کمپرسور باد

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در رله کمپرسور بوجود می آید گیر کردن رله (relay) می باشد. وقتی اپراتور کمپرسور باد را روشن می کند با افزایش ولتاژ و راه نیفتادن موتور مواجه می شود. در این حالت اصطلاحا رله گیز کرده است. همانطور که در بالا گفته شد داخل رله کمپرسور باد پلاتین وجود دارد، در صورتیکه این پلاتین ها به یکدیگر بچسبند و گیر کند موتور به درستی نمی تواند استارت بزند و گیر می کند که در صورتیکه این گیر کردن برای مدت طولانی به وجود آید، سیم پیچ موتور را می سوزاند.

پس بهترین کار این است که به محض اینکه متوجه شدید موتور کمپرسور باد امپر می کشد و روشن نمی شود سریعا برق دستگاه را قطع کنید. در صورتیکه همراه با رله، خازن هم وجود داشته باشد، بعد از گیر کردن رله، خازن خواهد سوخت. بهترین راه حل برای اینکه بفهمید رله کمپرسور سالم است یا نه، تکان دادن رله می باشد.

وقتی رله کمپرسور را تکان می دهید اگر پلاتین ها سالم باشند باید صدایی از داخل رله بیاید که نشان دهنده آزاد بودن پلاتین هاست. اما در صورتیکه رله را تکان دادید و هیچ صدایی را نشنیدید، رله ایراد دارد و پلاتین ها گیر کرده اند. (این مورد بهترین راه برای تشخیص سالم بودن رله های سیمی می باشد.)

در صورت تمایل برای مشاهده ادامه این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.

منبع: انواع رله و کاربرد آنها برای کمپرسور باد

  • ۹۸/۰۷/۰۲
  • Ali Hadinejqad

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی